Program nauczania

Program nauczania kursu 3DS MAX – wizualizacje.

  1. Szybki start. Zamiast przerabiać nudną teorię wybudujmy naszą pierwsza pełnowartościową wizualizacje. Jednocześnie nauczmy się bardzo wydajnych sposobów pracy w programie 3DS MAX.
    Wprowadzenie do pracy w programie 3DS MAX oparte jest na naszym autorskim systemie pracy tzw. systemie Szybki Start (*opis w dalszej części).
    W trakcie zajęć student nauczy się jak modelować wszystkie elementy wyposażenia przerabianego wnętrza: łóżko, szafki, komody, lampki, półki, poduszki, wazony, obrazy na ścianę, kilim. Modelowanie sceny otwartej. Wykonanie otworów okiennych i samych okien. Nakładki z farbą. Ustawienie światła ogólnego oraz światła imitującego słońce. Ustawienie kamery pokazującej optymalnie wnętrze. Tworzenie materiałów prostych, materiałów opartych na mapach bitowych oraz materiałach predefiniowanych.
    W trakcie tych pierwszych godzin nauczymy się podstawowego systemu pracy, który stanowi bardzo ważne podwaliny do przyszłej, efektywnej pracy.

  1. Kolejne zajęcia to bardzo ważny etap pracy każdego grafika jakim jest umiejętność tworzenia materiałów. Od materiałów i doboru ich parametrów zależy efekt wizualizacji. To materiały tworzą główny wydźwięk w wizualizacji. Umiejętność samodzielnego tworzenia materiałów jest kluczem realistycznych wizualizacji. Zamiast szukać gotowych materiałów często płatnych, naucz się wykonywać niezwykłe tekstury zupełnie samodzielnie.

  2. Podstawy światła w programie 3D. Światło to czynnik twórczy w wizualizacji. To od jego ustawienia zależy jak mocno podkreślimy walory wizualizacji. Rozumienie jak działa światło w programie 3D i jak za pomocą dostępnych elementów światła tworzymy cały efekt to klucz do atrakcyjnych wizualizacji. Zasady pracy ze światłem. Model oświetlenia. Tworzenie źródeł światła. Zasady sterowania już utworzonym systemem oświetleniowym.

  3. Tworzenie wizualizacji biurowej z trudnymi elementami modelowania. Samo modelowanie nie zapewnia wydajnego sposobu pracy. To zasady efektywnej pracy powodują, że grafik jest bardziej wydajny. Tworzenie skomplikowanych scen, w krótkim czasie. Użycie zaawansowanych narzędzi programu 3D.

  4. Tworzenie wizualizacji zewnętrznej na podstawie budynku o prostopadłościennych kształtach. Zasady efektywnej pracy. Od czego zaczynać i jakie elementy budynku wykonywać w kolejnych krokach, aby w krótkim czasie tworzyć złożone formy. Określanie wymiarów ogólnych i pracy z narzędziami, które nie wymagają podawania wymiarów. Metody określania proporcji, podziałów wyznaczania kolejnych obszarów do umieszczenia elementów budynku.

  5. Tworzenie dachów budynków i obiektów wielopłaszczyznowych. Tworzenie modelu na podstawie szkieletu geometrycznego. Zasady rysowania szkieletów geometrycznych. Zaawansowane przypisywanie materiałów wyrównanych do płaszczyzny obiektu. Jak utrzymać tą samą skalę materiału na obiektach o różnej wielkości. Tworzenie dachów obłych: różne metody tworzenia. Wyrównywanie kamery do płaszczyzny. Ustawianie materiału względem wybranej kamery.

  6. Tworzenie pełnej wizualizacji o fotorealistycznej jakości z wykorzystaniem profesjonalnych materiałów utworzonych przez uczestnika szkolenia. Tworzenie zawansowanych modeli obiektów. Kompozycja sceny. Zaawansowane ustawianie kamery dla małych pomieszczeń. Ustawianie zaawansowanych parametrów oświetlenia. Tworzenie miękkiego oświetlenia, które podkreśla walory zaprojektowanego wnętrza. Ustawienia kompozycji elementów wizualizacji z rozróżnieniem istotnych elementów wizualizacji. Ustawianie wielkości obszaru renderowanego i korygowanie kadru ustawieniami kamery. Tworzenie i ustawienia ekranu tworzącego widok za oknem.

  7. Modelowanie basenu. Zagadnienia związane z tworzeniem efektu wody w wizualizacji. Tworzenie środowiska i odbicia. Operacje na spline-ach to jedne z najważniejszych narzędzi 3DS MAX-a. Umiejętność wykorzystania spline-ów daje ogromną przewagę na rynku pracy z uwagi na szybkość tworzenia obiektów. Kolejne ćwiczenia z tworzenia materiałów, doboru map bitowych. Gdzie znaleźć dobrej jakości mapy bitowe, na co zwracać uwagę przy ich wyborze.

  8. Kolejny projekt w tym przypadku łazienka z betonowymi płytkami na ścianach. Jak za pomocą odpowiedniego materiału i punktowego oświetlenia stworzyć niepowtarzalny efekt łazience. Podstawy projektowania wnętrza przy użyciu programu do grafiki 3D. Modelowanie złożonych kształtów łazienki. Błyskawiczne metody pracy na przykładzie omawianej łazienki.

  9. Importowanie gotowych modeli ze stron producenta i innych portali z modelami. Omówienie formatów modeli. Gdzie znaleźć dobre modele do naszych projektów i jak naprawić uszkodzone modele. Jak sprawić, aby uszkodzony model nadawał się do umieszczenia w projekcie. Przetwarzanie i przerabianie modeli z innych programów niż 3DS MAX. Naprawianie siatki obiektów.

  10. Tworzenie obiektów z przezroczystościami. Tworzenie map cutout definiujących przezroczystość. Jak tworzyć obiekty ze zdjęć pozyskanych w internecie. Tworzenie postaci ludzkich, drzew, samochodów, liści i całego wypełnienia do wizualizacji. Dodawanie realistycznych cieni do obiektów i przechwytywanie cieni z obiektów płaskich.

  11. Importowanie projektu z AutoCAD-a. Po połączeniu programów 3DS MAX-a z AutoCAD-em otrzymujemy niesamowitą funkcjonalność, gdzie łatwość rysowania projektu natychmiast przetwarza się na gotowe obiekty 3D w wizualizacji. Dla osób, które na co dzień używają AutoCAD-a jest to niezwykle przydatne połączenie.

  12. Jak tworzyć oszałamiające efekty z materiałami połyskliwymi, szkłem, metalem czy lustrem. Dlaczego samo przypisanie materiału nie wystarczy, aby w wizualizacji powstał efekt szkła. Jak powinna być skonstruowana scena, aby wszelkie cechy materiału były uwydatnione. Większość scen jest źle skonstruowana i materiały nie pokazują swoich cech. Jak uzupełnić scenę uproszczoną.

  13. Realistyczna wizualizacja utrzymana w stylu Japandi. Jak tworzyć sztukaterię elementy ozdobne, gzymsy i listwy oraz inne wykończenia tworzące efekt eleganckich pomieszczeń. Jak tworzyć i jak rozmieszczać je w scenie. Zawansowane modelowanie oraz tworzenie realistycznych materiałów i realistycznego oświetlenia.

  14. Modelowanie obiektów tkaninowych: firany, zasłony, kołdry, ubrania, poduszki, pufy, prześcieradła. Zrozumieć jak działa Cloth i jakie daje ogromne możliwości twórcze w wizualizacjach. Nie trzeba kupować drogich plugin-ów skoro w 3DS MAX są narzędzia za pomocą, których wykonasz niezbędne elementy wizualizacji. Za pomocą Cloth wykonasz wszelkie elementy tkaninowe.

  15. Modelowanie obiektów obłych (nie prostopadłościennych). Niezwykła technologia oparta na Nurbs / Patch. Jak wykonać takie obiekty jak wanny, zlewy, umywalki, miski WC. To wszystko stworzysz za pomocą Patch-y. Technologia, której ponoć trzeba się uczyć przez co najmniej 6 miesięcy u nas poznasz w 4 godziny szkolenia.

  16. Modelowanie pełnego budynku z dachem wielospadowym. Na jednych zajęciach nauczysz się technik za pomocą, który swobodnie wymodelujesz dowolny dom z dowolnym dachem. 30% zleceń jakie wykonują graficy komputerowi to wizualizacje budynków. W jedne zajęcia nauczymy Cię wszelkich tajników związanych z tworzeniem takich budynków. Po 4 godzinach nauki będziesz swobodnie wykonać model budynku z dachem wielospadowym.


    Powyższy opis to tylko trzon nauczania. Do wspomnianych zagadnień jest jeszcze co najmniej raz tyle zagadnień dodatkowych do wyboru w przypadku, gdy ktoś chce wykonać inne ćwiczenie lub uczyć się w innym terminie niż terminy główne.